Det är egentligen inte så mycket som har hänt, men den upplevs som en helt ny hoj! Räckvidden har ökat och det möjliga effektuttaget är högre vilket ger bättre omkörningsprestanda. Och så har offroad-hojen blivit vit. Var för sig små saker som tillsammans gör stor skillnad.

Bild ovan: Zero FX gör sig riktigt bra som pendlarhoj och nöjesmaskin på kurviga vägar. Foto: Tor Hammarbäck

Ökningen av batteriets kapacitet har skett genom att man ändrat på kemin i innehållet. Det betyder att vikt och storlek är det samma, det är bara innehållet som blivit lite energitätare. Detta gäller förstås alla Zero av 2018 års modell, men i Zero FX:s fall innebär energitillskottet en märkbar vitamininjektion på vägen – räckvidden ökar till rätt sida 10 mil!

Även om detta snarast är en psykologisk gräns är det en gräns som gör den behändiga elmotorcykeln till en bättre pendlarhoj med en räckvidd som egentligen är tillräcklig för de flesta.

Ännu roligare att köra

Zero FX är riktigt kul att köra även på kurviga asfaltsvägar. Foto: Tor Hammarbäck

Zero FX är riktigt kul att köra även på kurviga asfaltsvägar. Foto: Tor Hammarbäck

Räckviddsökningen tar förstås ett tag att upptäcka, men den ökade omkörningsprestandan är något man märker direkt. 2017 års FX är också en riktigt pigg elhoj som drar starkt från stillastående och fortsatte upp till 110-120 innan den mattades av. Men 2018 års FX drar ännu mer.

Det märks direkt att det är en vassare motorcykel och effekten är ännu mer linjär från start till toppfartsbegränsningen vid 140 km/h. Omkörningsprestandan från 80 till 120 km/h är numera i klass med S/DS vilket inte vill säga lite. Så om 2017 års FX var en glad överraskning att köra både på landsväg och i terräng är 2018 års FX en riktig glädjespridare där det är svårt att låta bli att le från öra till öra innanför hjälmen.

Effekt och vridmoment är desamma på papperet mellan årsmodellerna, så det är egentligen inga skillnader i motorns kapacitet. Men när det kommer till styrningen medger den uppdaterade elektroniken ett högre effektuttag under längre tid och det är framförallt detta som gör 2018 års FX så mycket snabbare även över 100 km/h. Men det finns en sak till som påverkar.

Zero FX ZF 7.2 2018 är ännu enklare att köra på bakslangen. Foto: Tor Hammarbäck

Zero FX ZF 7.2 2018 är ännu enklare att köra på bakslangen. Foto: Tor Hammarbäck

Även 2017 års FX har lätt för att lyfta framhjulet i luften, men 2018 års modell är ännu gladare i framhjulslyft. Inte på ett farligt eller otäckt sätt, utan snarare lite lekfullt och försiktigt. För även gasresponsen regleras och anpassas på elektroniskt väg så att du inte ska råka ut för ett strömbrytarfenomen när du ger full gas allt för snabbt.

Farligare för drivremmen?

Redan från start känns 2018 års FX lite piggare och vassare, men det är svårt att sätta fingret på exakt vad det beror på. Jag har letat i specifikationerna utan att hitta några skillnader, men vid ett supportsamtal fick jag förklaringen.

Till 2018 har FX framdrev 18 kuggar jämfört med 20 för tidigare modeller. Bakdrev (65 kuggars) och drivrem (158 tänder) är dock de samma till båda modellerna, så det är bara framdrevet som ändrats. Och när jag kollar i reservdelskatalogen hittar jag nu två olika framdrev för 2018 års FX:

  1. ”Motor Sprocket 20T 11 mm pitch, 17 mm wide belt” och
  2. ”Motor Sprocket 18T 11 mm pitch, 17 mm wide belt”.

I 2017 års reservdelskatalog finns bara 20-kuggarsdrevet.

Sprängskiss över drivpaket från Zeros reservdelskatalog.

Sprängskiss över drivpaket från Zeros reservdelskatalog. Klicka för större bild.

Innebär då detta att det mindre framdrevet och den lägre utväxlingen kommer att slita hårdare på remmen? Nej, det är knappast någon fara. Samma 20-kuggars drev och drivrem används även på de betydligt mer motorstarka elmotorcyklarna Zero SR och DSR, så den lilla neddrevningen innebär ändå inte att man kommer i närheten av att utsätta drivremmen för de krafter den utsätts för av de motorstarkare storasyskonen.

Varvar bara lite mer

För 2018 års Zero FX innebär drevningen att motorn varvar 10 % mer än föregångarna. Max effekt utvecklas fortfarande vid 4 300 rpm men det inträffar nu vid 105 km/h i stället för vid 115 km/h som med föregångarna. När den elektroniskt begränsade toppfarten nås vid 137 km/h (kan variera mellan 135 och 140 km/h) är motorns varvtal 5500 rpm mot tidigare 5000 rpm.

För en elmotor är dock varvtalets påverkan minimal, för att inte säga obefintlig, på saker som elförbrukning och maximalt effektuttag. Bara elmotorn håller sig inom sina gränsvärden är effekt och förbrukning i princip oberoende av varvtalet.

Det är på så sätt Zero lyckats göra 2018 års FX så mycket bättra bara genom att optimera några få enkla saker som sammantaget får stor effekt.

Zero FX ZF7.2 2018 har blivit 10 procent bättre på allt!

Zero FX ZF7.2 2018 är urkul att köra i terräng. Foto: Tor Hammarbäck

Zero FX ZF7.2 2018 är urkul att köra i terräng. Foto: Tor Hammarbäck

 


Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen? Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.

[email-subscribers namefield=”YES” desc=”” group=”Public”]