Tidningen Allt om MC:s engelska hojtestare Roland Brown har provkört Zero SR och tycker den är smidig och underhållande att köra, men att den verkligen skulle behöva greppkontroll. Roland gör som vanligt ett bra jobb med att utvärdera, men jag undrar om han inte fått tag i 2016 års specifikation? Eller är det möjligen en Zero SR från 2016 han provkört?

Prestandasiffrorna överensstämmer nämligen bättre med 2016 års SR. 2017 års modeller har dessutom fått en mjukare och mer följsam gasrespons. Zero SR (och DSR) av årsmodell 2017 har ett vrid på 157 Nm, inte 146 Nm, och för 2017 anger Zero 70 hästar vid 3 500 varv, inte 69 vid 3 850 varv.

Ljudet är också lite annorlunda om man jämför Zero från 2017 med 2016 då drivremmen breddats. 2017 års modeller avger ett mer distinkt och vasst ljud. Enligt min mening låter 2016 års modeller lite mer av futuristiskt rymdljud medan 2017 års bredare drivrem ger ett mer turboaktigt och vasst väsande ljud. Så det där med största möjliga tystnad är något relativt.

Visst har Roland Brown rätt i sak

Men det är förstås petitesser och Roland Brown har ju rätt i sak – vridet i Zero SR/DSR kan vara skrämmande högt och den som ger järnet i ett nerlägg riskerar att få sladd. Men det är ju också grejen med en motorcykel med hög prestanda – den bör behandlas med respekt och det ska vara dramatiskt att vrida på gasen allt för häftigt.

Rakt fram på torr asfalt är det dock inga problem att ge full gas. Då accelererar SR som en sporthoj från 0-100 och en bra bit till, men efter 130 km/h avtar accelerationen och när toppfarten nås bortåt 170 km/h begränsas den elektroniskt för att skydda batterier och styrelektronik.

För den som tycker att Zero SR/DSR har för mycket effekt finns modellerna S och DS utan “R”. De har en lite mer modest elmotor som ger samma fina drag lite högre upp i varvtalsregistret, men agerar betydligt lugnare där R-versionerna är som mest aggressiva. Och de är dessutom 25 000 kr billigare i inköp.

Kanske skulle Roland ha provat en Zero S istället?

Faksimil ur Allt om MC nr 7, 2017 sidorna 32-33.

Faksimil ur Allt om MC nr 7, 2017 sidorna 32-33. Klicka på bilden för att förstora.

Du hittar mer om tidningen Allt om MC här.