När försäkringsbolagen prissätter sina MC-försäkringar tittar de framförallt på risk och statistik. Detta kokar som regel ner till ett effekt/vikt-förhållande som gör sporthojar med hög effekt dyra att försäkra medan glidare med relativt låg effekt och högre vikt blir billigare. För elmotorcyklar som Zero blir detta sätt att räkna extra gynnsamt då elmotorns effektkurva ser ganska annorlunda ut och för egen del kan jag bara konstatera att jag aldrig tidigare haft så låga försäkringskostnader som med Zero. 

Bild ovan: Exempel på försäkringskostnader för en Zero.

Det skiljer förstås mellan olika bolag och vid denna jämförelse har jag framförallt använt mig av två försäkringsbolag – Svedea och Bilsport & MC Specialförsäkringar. Detta är de försäkringskostnader jag fått fram för mig som 50-plussare och boende på landet, med högsta självrisk och SMC-rabatt:

Mina försäkringskostnader för en Zero DSR Black Forest Edition av 2018 års modell.

Mina försäkringskostnader för en Zero DSR Black Forest Edition av 2018 års modell.

Bilden ovan är mitt exempel hos Svedea som har en utmärkt tjänst där man kan fylla i sitt personnummer och ett registreringsnummer och få svar direkt på vad det kostar i just ditt fall. Du hittar tjänsten här på svedea.se/mc-forsakring.

Bilsport & MC Specialförsäkring har också en liknande tjänst där man kan ange personnummer och registreringsnummer för att få svar, du hittar den här på bilsportmc.se/forsakringar/mc-forsakring/, men i dagsläget hänvisar tjänsten till kundservice på telefon 0470 – 201 25 när man frågar på en Zero:

Bilsport & MC Specialförsäkringars pris för mig, när jag ringer och frågar, är något högre än Svedeas – 1 313 kr för trafikförsäkring, 1 937 kr för halv och 2 392 kr för helförsäkring, men även villkoren är något annorlunda. Självrisken är på 3 000 kr om det händer mig något och 6 000 kr om det är någon annan förare som drabbas.

I Svedeas priser ovan är självrisken högre och jag har även valt själv vara den enda föraren. Om jag istället väljer att tillåta förare oavsett ålder ökar Svedeas motsvarande priser till 1 151 kr för trafik, 1 350 för halv och 2 962 kr för helförsäkring.

Samtliga priser avser helår och utan andra rabatter som man kan få om man till exempel har bilar, hemförsäkring och personförsäkringar i samma bolag. Med sådana rabatter kan det skilja mer mellan olika bolags priser, men det är kanske inte skillnader i hundralappar som är den stora saken utan det faktum att Zeros elmotorcyklar är ovanligt billiga att ha försäkrade jämfört med många andra motorcyklar.

Om vi jämför försäkringskostnaden med en ny Honda CB 650 F av 2018 års modell är priset cirka 35 procent högre på Svedea som även sköter Hondas märkesförsäkringar och ungefär 50 procent högre hos Bilsport & MC än för den jämförda Zero-försäkringen och då är Hondas CB 650 F ABS ändå en av märkets mer ekonomiska motorcyklar att äga och köra:

Bilsport & MC Specialförsäkrings priser för en ny Honda CB 650 F ABS av 2018 års modell.

Bilsport & MC Specialförsäkrings priser för en ny Honda CB 650 F ABS av 2018 års modell.

Ett annat mer extremt exempel på andra hållet är den Ducati 1199 Panigale H8 ABS som just nu finns till salu på Mickes Motor i Växjö:

Försäkringskostnaden för denna är hos Bilsport & MC Specialförsäkring hamnar kring 33 000 kr per år, men då bara för trafikförsäkring. Vid samma förfrågan hos Svedea blir svaret att de bara medger att denna modell trafikförsäkras utan att ange prislapp:

Nej, en supersporthoj är inte försäkringsbolagens favorit när den ska försäkras och priserna blir därefter.

Nej, en supersporthoj är inte försäkringsbolagens favorit när den ska försäkras och då blir priserna därefter om de ens vill befatta sig med den.

Trygg Hansa har då lite humanare priser på Panigalen där åtminstone undertecknad skulle kunna få den helförsäkrad för 7 408 kr per helår. Men det är ändå nästan 500 procent mer än för vår exempel-Zero som i sig är den dyraste och mest välutrustade modellen – DSR Black Forest Edition.

Zero är bland de billigaste motorcyklarna att försäkra

Zero är helt klart bland de billigaste motorcyklarna att försäkra när man jämför kostnaderna för andra jämförbara motorcyklar. En anledning till detta är att det effekt/vikt-förhållande som försäkringsbolagen använder sig av blir lite missvisande då effektuppgiften bara säger en del om en elmotorcykels prestanda. En annan anledning är förstås att statistiken över olyckor ännu så länge pekar på att Zero är ett tryggt och säkert märke att köra med få problem och liten olycksrisk.

Vill du se vad en Zero skulle kosta dig att försäkra? Hör av dig till mig och tala om vilken modell du vill testa på så ska jag ge dig ett registreringsnummer på en motsvarande Zero som du kan testa med. Du når mig enklast på e-post zero@frejfaxe.se.