Zeros elmotorcyklar är extremt underhållsfria. Det finns ingen motor eller växellådsolja som behöver bytas, inga filter, ingen kylvätska, inga kylfläktar och ingen kedja som behöver smörjas. Zero har även gjort drivpaketet så underhållsfritt det bara går genom att använda drivrem istället för kedja och montera elmotorns drivaxel i centrum för svingens infästning. På så sätt elimineras ju dessutom variationer i remmens sträckning även vid fjädringsrörelser.

Bild ovan: Med drivrem istället för kedja kan man ha en ren och oljefri bakfälg som håller sig fin länge. Foto: Petter Hammarbäck

Tack vare att drivpaketet består av en tandad drivrem slipper du smörja och kladd runt drivremmen på vare sig sving eller bakfälg som på en kedjedriven motorcykel. Körningen blir dessutom tystare och en drivrem töjs inte ut på samma sätt som en kedja vilket gör remdriften mer underhållsfri.

I Zeros fall har man även eliminerat den flexibilitet i längsled som normalt sett krävs för att bakhjulet ska kunna fjädra och röra sig uppåt och nedåt. Zero har helt enkelt monterat framdrevet, som sitter direkt på elmotorns drivaxel, i centrum av svingens infästning i ramen.

Det gör att avståndet mellan framdrev och bakdrev alltid är detsamma oavsett hur bakhjulet rör sig i fjädringsvägen och därmed blir det även möjligt att ha en optimal spänning på drivremmen för maximal livslängd.

Styrkor och svagheter med remdrift

Dagens drivremmar kan vara lika starka som kedjor och håller som regel betydligt längre, men om det kommer in hårda och vassa föremål som stenar mellan drivremmen och drivhjulens kuggar kan remmen skadas och i värsta fall brista.

En annan skillnad jämfört med kedja är att drivremmen inte får böjas allt för skarpt. Det krävs en viss storlek på drivhjulen för att inte böjningen ska bli för skarp och när en rem ska monteras kan den skadas om den böjs för mycket eller på fel sätt.

En allt för slakt spänd drivrem kan också skadas av rycken som kan uppstå vid gaspåslag medan en allt för hårt spänd drivrem kan skada drivhjulen.

Men en rätt spänd, välskött och rengjord drivrem kan hålla betydligt mycket längre än de förväntade 37 000 km.

Så kontrollerar du drivremmens spänning

Det finns både mätverktyg och appar som kan hjälpa till att avgöra remmens spänning. Här är en film som visar hur man använder Gates Carbon Drive – en app som lyssnar på frekvensen, och testverktyget Krikit:

 

Zeros rekommenderade värden för drivremmens spänning:

  • Avlyssnad frekvens: 42,5 Hz – 73,6 Hz (34 Hz – 50 Hz för årsmodell 2016 och tidigare med 14 mm drivrem*)
  • Med testverktyg: 25 kg – 76,5 kg (20 kg – 30 kg för årsmodell 2016 och tidigare med 14 mm drivrem*)

*2017 bytte Zero rem från en 14 mm bred till en 17 mm bred. 2016 års Zero och tidigare årsmodeller med den smalare 14 mm breda remmen bör alltså inte spännas lika hårt som den nyare, bredare 17 mm remmen.

Gates Carbon Drive finns både för IOS och Android. I IOS-utförande är den enkel att använda och lyssnar av tonen från remmen. Det finns även goda råd och tips om drivremmar i allmänhet och företagets egna drivremmar i synnerhet. Zeros rekommendationer avviker dock en del från Gates, men du kan ändå använda appen för att läsa av remmens spänning via dess frekvens.

Gates Carbon Drive är en app som är enkel att använda för att lyssna av tonen från remmen.

Gates Carbon Drive är en app som är enkel att använda för att lyssna av tonen från remmen.

Här hittar du mer om Gates Carbon Drive

Appen finns även i Android-utförande, men jag lyckades mindre bra med denna version och rekommenderar istället appen Spectroid som fungerar på ett liknande sätt, men även ger tillgång till några ytterligare bra egenskaper.

Här hittar du mer om Spectroid för Android

Gates Kritik V-Belt Tension Gauge är ett smart verktyg som gör det enkelt att kontrollera drivremmens spänning som bör vara mellan 25-75 kg.

Gates Kritik V-Belt Tension Gauge är ett smart verktyg som gör det enkelt att kontrollera drivremmens spänning som bör vara mellan 25-75 kg.

Här hittar du mer om testverktyget Gates Krikit

Tips:Om det är trångt att komma åt att mäta remmens spänning kan man ta bort remskyddet som sitter fast med ett par 3 mm insex-skruvar.

Så här justerar du drivremmen

Dessa verktyg behöver du:

  • 27 mm hylsnyckel
  • 13 mm fast nyckel
  • Mätverktyg (Krikit eller frekvensmätande app) för att läsa av drivremmens spänning.
  • Lossa bakhjulsaxelns mutter på höger sida – 1.
  • Lossa justerskruvarnas låsmuttrar – 3 på båda sidor.
  • Justera spänningen med justerskruvarna – 2, lika mycket på båda sidor, tills rätt spänning uppnås.
  • Kontrollera att rem och drivhjul linjerar och att indikatorn visar samma på båda sidor av bakhjulets placering.
  • Dra åt bakhjulsaxelns mutter. Åtdragningsmomenten är 102 Nm (75 lb ft) för axelmuttern.
  • Dra åt justerskruvarnas låsmuttrar. Åtdragningsmomenten är 20 Nm (15 lb ft) för justerskruvarnas låsmuttrar.

Klart! Med rätt spänning på drivremmen håller den riktigt länge.

Zero rekommenderar byte av drivrem efter 3 700 mil.

Tips: så tystar du oljud från drivremmen

Drivremmen kan låta en hel del om den tvingas löpa allt för hårt mot drevens styrningar. Det beror som regel på att remmen är feljusterad och löper snett, är sliten eller det finns skador på rem eller drev. Många gånger kan oljud elimineras bara genom en ny injustering av remmen. Men man kan även ”smörja” remmen med torrt silikonspray på den tandade sidan av beltremmen.

Testa dock först med vanligt vatten! Blöt remmen så tystnar den som regel direkt om det inte är några fysiska skador. När remmen torkat återkommer ljudet och då kan du använda silikonsprayet istället för att få en långvarig effekt.

Torrsilikon torkar snabbt, hjälper till att hålla rent och påverkar inte livslängden på remmen. Se dock till att skydda bromsarna så att det inte kommer silikonspray på fel ställen!