Så inföll den stora dagen – premiärvisning av vår första Zero-elhoj på vårens första Öppet hus-visning på Mickes Motor i Växjö. Skulle någon överhuvudtaget vara intresserad?

De nytryckta Zero-tröjorna och den tidigare beställda rollupen anlände dagarna innan och en tv-skärm med olika filmklipp där Zeros elmotorcyklar kördes, ställdes upp jämte det podium där elhojen skulle visas och där vi lagt ut mängder med papper, informationsblad, broschyrer och inplastade faktablad.

När dörrarna öppnade klockan 10 stod vi redo, äldste sonen och jag, i varsin Zero-tröja, för att berätta om den Zero SR vi hade att visa upp. Och intresset överträffade alla våra förväntningar!

Det kom hundratals nyfikna som hört eller sett om visningen och ville veta mer. Men broschyrerna, rollupen och tv-skärmen var det få som tog notis om. De flesta nöjde sig med att titta och ställa en fråga. Ofta samma fråga om och om igen:

Hur långt kommer man?

Vi lärde oss snabbt att rabbla räckvidden som ett rinnande vatten liksom svaren på följdfrågorna. Hur länge varar batteriet och vad kostar ett nytt?

Prislappen satt på, så vi slapp svara på allt för många sådana frågor, men noterade förstås att många ryggade för det höga beloppet.

”Susa fram ljudlöst för 1 krona per mil” var dock ett budskap som inte föll i så god jord.

– Vadå ljudlöst, låter det inget? Man vill ju höra motorljudet och det är väl en fråga om säkerhet att höras när man kommer – loud pipes saves lives, var något vi fick höra av åtskilliga knuttar, framförallt lite äldre sådana.

Genom att ha elmotorcykeln i ett mc-stöd hade vi möjlighet att sätta på tändningen och torrköra bakhjulet i luften, och det visade sig ha en oväntat hög imponatoreffekt. Elmotorns höga vridmomentet och avsaknad av växlar gjorde att bakhjulet kunde accelerera på ett nästan overkligt sätt. Men det lät inte speciellt mycket för det.

En lärorik succé

Trots allt får den första visningshelgen sammanfattas som succéartad med ett 30-tal intresseanmälningar för provkörning. Men frågan är ändå vem som lärde sig mest under visningen – de frågvisa besökarna eller de två orutinerade demonstratörerna som i princip helt saknade egna praktiska erfarenheter av att faktiskt köra och använda sig av en elmotorcykel?

 

Mer om Mickes Motors MC mässa 25-26 mars 2017