Sveriges MotorCyklister – SMC – ska delta i dialogmöte med Trafikverket angående laddinfrastruktur längs större vägar. Inget konstigt i det. SMC för en ständig dialog med myndigheter å oss motorcyklisters vägnar. Men denna gång gällde det elmotorcyklar, därför ställde SMC frågan till oss som håller på med elhojar: Vad ska beslutsfattarna tänka på för att inkludera motorcyklar i sitt arbete?

Det fick mig att börja fundera. De många olika standarderna för snabbladdning är förstås ett problem. Den ganska glesa placeringen av snabbladdare utanför större centralorter är förstås ett annat. Men för oss som har laddare ombord finns det ju som regel alltid växelström att ladda med.

Nä, problemet för oss elmotorcyklister handlar snarare om möjligheter att ladda utmed mindre vägar. Så det önskemål jag skickade med SMC till laddinfrastrukturmötet blev följande:

Om jag skulle få skicka med något önskemål till Trafikverket vore det att få upp antalet laddställen i allmänhet, och då inte bara snabbladdare utmed större vägar.

För elmotorcyklar går det som regel fint att ladda och snabbladda redan idag utmed de största vägarna. Sedan är förstås tiden det tar att ladda och hur ofta man måste ladda ett problem, men det är snarast något för fordonstillverkaren att jobba med.

Vad jag skulle vilja efterlysa är fler allmänt tillgängliga laddställen utmed de mindre vägarna, kanske till och med hos småföretag och privatpersoner. Här skulle Trafikverket kunna göra en betydande insats genom att jobba för och ge bidrag till offentligt tillgängliga laddställen.

Många gånger kan det räcka med ett vanligt 230-uttag eller ett 3-fasuttag där man kan få fylla på en liten stund. Inte för att fylla upp batteriet igen, utan bara tillräckligt för att ta sig vidare till nästa ställe. Och sådana ställen finns ju egentligen redan nästan överallt. Men att öppna upp dem för allmänheten är ju en annan sak.

Det är ju detta som utgör skillnaden mellan att kunna och inte kunna köra på el lite längre sträckor på våra mindre vägar. Jag tror därför att en laddstolpepremie på ett par tusen kronor skulle kunna göra underverk här.

Precis när jag skulle skicka svaret kom jag på att det här är ju faktiskt något som man kan bidra med redan nu oavsett politiska beslut och eventuella premier. Så jag tog en närmare titt på kartan med laddplatser på uppladdning.nu och såg den stora vita fläcken runt mitt boende. Det gick snabbt och enkelt att lägga upp en egen laddplats på kartan. Därefter kompletterade jag svaret till SMC med:

För att föregå med gott exempel har jag även lagt in mitt eget garage som en offentlig laddplats på uppladdning.nu.

Jag har förstås varken typ 2, Marechal, CHAdeMO eller Teslas Supercharger på garageplanen, men kan ju i alla fall erbjuda ett vanligt 230-uttag som kallas för 7/3 Schuko i dessa sammanhang, och ett vanligt 3-fasuttag även kallat CEE 5 pin Red 16A.

Se mer om tillgängliga uttag här:

Den som vill fylla Teslan hos mig får dock bereda sig på en lång väntan. Men den Zero eller annat elfordon som riskerar batterislut kan i alla fall stanna till och få sig en liten refill så att de kan ta sig vidare till nästa ställe.

Elkostnaden är heller inte mycket att oroa sig för. Den som använder all möjlig kapacitet kan som mest tanka el för 15 kr i timmen så min ekonomiska risk med detta är ganska begränsad. Om inte solen helt lyser med sin frånvaro bjuder jag på egentillverkad solel som ju mer eller mindre är gratis.

Så nu hittar du även mitt laddställe på uppladdning.nus karta bland 2 500-talet andra i Sverige. Välkommen att ladda din elhoj hos mig!

 

Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen? Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.