Så, då var vår nya Zero S av 2018 års modell inkörd och redo för provkörning. Eller inkörd, en elmotorcykel behöver ju varken varmköras eller köras in. Men däckens hala skyddsfilm är nu bortslitet liksom bromsklotsarnas ytskikt. Och det med besked, för jungfruturen blev betydligt längre än tänkt då S:en verkligen var i sitt esse.

Bild ovan: Zeros Street-hoj kan lägga en rökare utan att det hörs. Foto: Petter Hammarbäck

Zero S är alltså Street-versionen med samma snabbsvängda chassi och lätt framåtlutade körställning som i toppmodellen Zero SR. Den enda egentliga skillnaden förutom färgen är elmotorn och elektronikstyrningen.

Zero S ZF14.4 2018 års modell.

Zero S ZF14.4 2018 års modell. Nu redo för provkörning!

Jag börjar i eko-läget. Nya däck är hala och även om Zero S inte har samma enorma vrid som SR är 110 Nm ändå mer än tillräckligt för att äventyra greppet vid gaspådrag. S:n känns välbekant från första början, den uppför sig och känns precis som min tidigare personliga favorit – Zero SR.

Däcken känns bra och jag vågar lägga ner lite mer i kurvorna, men bromsarna känns stumma och hårda och behöver slitas till.

Prestanda och acceleration

Efter en tur genom stan börjar eko-läget kännas väl tamt så vid de sista trafikljusen ut ur stan byter jag körläge till Custom och S:en känns genast mycket rappare i gasen. Efter ett tag vågar jag mig även på att ge full gas rakt framåt och S:en skenar betydligt mycket mer än väntat. Är det en SR i alla fall?

Det är faktiskt svårt att avgöra någon skillnad i dessa farter kring 70-80 km/h! Och faktum är att ju fortare det går desto bättre drar S:en vidare, minst lika bra och kanske till och med mer än den tidigare SR:en i farter över 110 km/h!

Så jag saktar in och stannar till på en fri raksträcka för att testa från stillastående. Ger full gas och drar iväg för allt vad det går.

Nej, Zero S är inte samma explosiva rödljusracer som Zero SR. I lägre farter saknar S det där hissnande draget som gör att man måste vara försiktig med gasrullen. Istället infinner sig en nästan bensinmotorlik karaktär på accelerationen. Det blir mer av en mjukstart som ökar allt mer i intensitet ju högre hastigheten blir.

I siffror räknat är skillnaderna inte så stora. Zero S har 60 hästar och 110 Nm medan SR bjuder på 70 kusar och 157 Nm. I praktiken är dock skillnaderna fler än vad siffrorna skvallrar om och förklaringen ligger varken i maximalt vridmoment eller antalet hästar, utan i själva vridmomentkurvan.

Den luftkylda elmotorn framför stötdämparen är mer högvarvig och får en toppigare karaktär i Zero S.

Den luftkylda elmotorn framför stötdämparen är mer högvarvig och får en toppigare karaktär i Zero S.

En mer varvvillig elmotor

Zero S motor utvecklar sin maximala effekt vid 5 300 varv. Det motsvarar en hastighet kring 120 km/h. SR:en når sin toppeffekt redan vid 3 500 varv vilket motsvarar 80 km/h. Även om det verkar konstigt kan man säga att den största skillnaden mellan Zero S och SR är att den förstnämnda har en högvarvig elmotor och SR en mer lågvarvig.

Accelerationen ökar dock påtagligt vid 50-60 km/h och fortsätter sedan att öka allt mer till 120 km/h där toppen nås, men accelerationen fortsätter därefter kraftfullt upp till 140-150.  Därefter minskar fartökningen, men S drar ändå drar starkt upp till hastighetsbegränsningen vid 165-170 km/h.

Jag noterar här två stora och påtagliga skillnader mellan S av 2018 års modell och SR av årsmodell 2017:

SR:ens grymma vridmoment finns där från start och det är som att köra på ettans växel hela tiden medan S:ens vridmomentkurva mer påminner om en bensinmotors där den behöver komma upp i lite varv först. Lite som att starta på tvåans växel, men sedan går även S som en raket!

2018 års ökade omkörningsprestanda har gjort underverk med S:en!

2018 års nyheter gör sig gällande

Den andra förklaringen till att Zero S gör så bra ifrån sig är den uppdatering av styrsystemet som medger att man tar ut mer effekt under längre tid, det som Zero kallar för förbättrad omkörningsprestanda. Och detta verkar alltså ha gjort underverk med denna hoj. I stället för en lite sävlig elmotorcykel som gör bäst ifrån sig i hastigheter mellan 70 och 120 km/h har nu Zero S blivit en extremt rolig kurvsmiskare med en alldeles egen karaktär och personlighet som påminner en del om en bensinhoj.

Nästa nyhet för året är batteriet som fått kapaciteten utökad med 10 procent. Nej, det har inte blivit tio procent större och tyngre utan ryms fortfarande i samma kompakta paket och väger inte mer än tidigare. Det är istället en ändring i batteriets kemi som gör att kapaciteten ökar från 13 till 14,4 kWh i det stora och 6,5 till 7,2 kWh i det lilla batteriet.

Märkbart utökad räckvidd

Rent praktiskt känns det alltså inte att batteriet blivit större i form av ökad vikt, men tillsammans med färddatorns lite mer positiva inställning är det en fröjd att följa batteristatusen som tappar 4-5 procent per mil vid landsvägskörning.

Batteriets yttermått och vikt är det samma, det är bara innehållet som lagrar tio procent mer energi i 2018 års modell.

Batteriets yttermått och vikt är det samma, det är bara innehållet som lagrar tio procent mer energi i 2018 års modell.

Hoj och väder inbjuder till mer körning så jungfruturen förlängs utmed fler sköna vägar och slutar med en tur på dryga 10 mil i allt högre tempo. Batteristatus i mål: 48 procent kvar.

Nästa dag bjuder på lika fint väder och då kommer även sonen och vill köra hoj. Zeron är nyladdad fast sonens bensinare behöver tankas.

– Det är nog bara du som kan köra hemifrån med full tank, konstaterar han och föreslår att vi kör till närmsta mack för att fylla upp även hans hoj.

Det blir en tur på 12 mil med några byten. Sonen, som även kört en hel del SR, vill också prova Zero S och blir mäkta imponerad över S:ens prestanda.

– Den är ju som en SR bara man inte stannar, säger han.

För egen del påminns jag om hur orkeslös en potent gathoj kan vara på för hög växel, och att man måste komma ihåg att trycka in kopplingen och växla ner när man ska stanna. Men jag måste även tillstå att ljudet från radfyran låter lite maffigare än elmotorns hesa väsande.

Fördel S

För den som inte ska rödljustävla kan nog Zero S vara en lika bra och kul hoj som en Zero SR. Och det finns fler fördelar än prisskillnaden. S:ens mer högvarviga karaktär ger den en personlighet som påminner om en bensindriven hoj. Den försiktigare starten skonar även bakdäcket och gör det mindre dramatiskt att ge gas ut ur en skarp kurva. Dessutom är ju risken för sladd mindre.

Vill du också testa Zeros Street-hoj av 2018 års modell? Denna S finns nu för provkörning på Mickes Motor i Växjö. Men hör av dig först och boka en tid. Annars är risken stor att jag redan är ute och kör den.

Zero S 2018 från förarplats.

Zero S 2018 från förarplats.

 


Vill du bli meddelad när nya inlägg görs på elhojsbloggen? Ange din e-postadress här nedan så får du ett kort mail med rubriken när nya inlägg görs. Vill du inte ha fler meddelanden kan du enkelt avsluta själv – det finns en direktlänk för att avprenumerera i varje mail.