Det var lite tufft när Transportstyrelsen krävde avgasdirektiv på tillverkarintygen utan att kunna precisera vad de ville att det skulle stå där. Efter att vi påtalat det orimliga backade Transportstyrelsen och ska nu utreda saken vidare. Så nu är vi igång med leveranserna igen.

Bild ovan: Anders Barkevall med sin nya Zero DSR ZF14.4 Black Forest Edition med Charge Tank. Foto: Petter Hammarbäck

Grattis till en alldeles fantastisk elhoj, säger vi till Anders Barkevall som hämtade ut sin nya Zero DSR ZF14.4 Black Forest Edition med Charge Tank. Räckvidden är upp till 20 mil på landsväg, och Anders hade cirka 23 mil att köra hem, men kan nu snabbladda utmed vägen med hjälp av den inbyggda snabbladdaren i tankfacket.

Tomas Lönnegren i Oskarshamn tog dock släpet till hjälp för att ta hem sin nya Zero FX ZF7.2. Det hade nog gått vägen att köra hela sträckan mellan Växjö och Oskarshamn på en laddning, men då Tomas hade ett inbyte med sig på släp så var ju hemfärden så att säga given ändå. Och ja, Tomas var tidigt ute och hann ta hem elhojen innan skylten hann fram.

Tomas Lönnegren med sin nya Zero FX ZF7.2 av 2018 års modell.

Tomas Lönnegren med sin nya Zero FX ZF7.2 av 2018 års modell. Foto: Petter Hammarbäck

Men nu är registreringsskylten på plats, så se upp alla Oskarshamnare, och bli inte förvånade om det susar förbi en vit Zero FX två gånger, för numera rullar det två sådana i Oskarshamn. Lasse Karlsson hann få sin precis innan Transportstyrelsen ville syna elfordonens avgasvärden.

Transportstyrelsen meddelande om att de tillåter registrering av elmotorcyklar utan tidigare begärda avgasdirektiv, men kan komma att kräva kompletteringar i efterhand. Bild: anonymiserad skärmdump på mail från Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen meddelande om att de tillåter registrering av elmotorcyklar utan tidigare begärda avgasdirektiv, men kan komma att kräva kompletteringar i efterhand. Bild: anonymiserad skärmdump på mail från Transportstyrelsen.