Som motorintresserad och hojåkare undrar jag än i dag varför mitt första besök på MC-mässan dröjt till 2017. För det var där och då det hände – min första bekantskap med eldrivna motorcyklar.

Bilden ovan: Sara Aydin, a.k.a. Saaraazh, i stuntshowen på MC-mässan 2017 i Stockholm. Foto: Petter Hammarbäck

Från att ha varit ganska ovetande om att det ens existerade eldrivna motorcyklar träffade jag på inte ett utan två nya märken som nu hade kommit till Sverige. Jag fick dessutom möjlighet att provköra en elmotorcykel på plats!

Provkörning av Zero elmotorcykel på MC-mässan 2017 i Stockholm. Foto: Petter Hammarbäck

Provkörning av Zero elmotorcykel på MC-mässan 2017 i Stockholm. Foto: Petter Hammarbäck

Provkörningen skedde på ett ganska halt betonggolv i en ganska bullrig miljö. Elmotorn hördes inte, men var oväntat kraftfull. Som motorcykel betraktat verkade denna Zero vara en ganska liten och lättkörd hoj, men i ärlighetens namn var provturen mer jasså än aha. Men det visade ändå på en potential.

På mässan visades ett antal ytterligare eldrivna lekfordon, barnmotorcyklar och mopeder med eldrift.

Elmotorcyklar av märket Volta som visades på MC-mässan. Foto Petter Hammarbäck

Elmotorcyklar av märket Volta som visades på MC-mässan. Foto Petter Hammarbäck

För mig öppnades en helt ny värld av möjligheter. Varför bygga något svårt och dyrt själv om det redan finns färdigt att köpa och köra?

Elmotorcykel redo för drabbn... laddning. Foto: Petter Hammarbäck

Elmotorcykel redo för drabbn… laddning. Foto: Petter Hammarbäck

När det gäller motorcyklar finns körglädjen inbyggd på ett helt annat sätt än i en bil, men det är ändå inte självklart att varje hoj är en kul utmaning bara för att den saknar två hjul. Detta visar sig inte minst i det enorma utbudet av olika typer av bensindrivna motorcyklar som dominerade mässan.

Retro och stil framför snabba och roliga mil

När det gäller det bensindrivna utbudet upplevde jag det som att fanns en övervikt på designade motorcyklar och motorcyklar i retrostil, medan flera klassiska sport och street-hojar som till exempel Yamaha Vmax och Honda CB1000R lyste med sin frånvaro.

Yamahas Vmax är en av de hojar som inte längre får säljas eftersom den inte klarar Euro 4-kraven. Här en Vmax av första generationen med en V4-motor på 1200 cc och 145 hästar/160 Nm. Det speciella med denna urstarka hoj är att den både är vridstark och snabb tack vare V-Boost som är ett speciellt spjäll som öppnar vid 6 000 varv och ger den råstarka streethojen sporthojsegenskaper på höga varv. Vmax har sett likadan ut från lanseringen 1985 till 2003 då den sista i modellserien tillverkades och det dröjde ända till 2008 innan generation två lanserades med en 1700 cc V4 på 200 hästar och ett vrid på 166,8 Nm. Foto Petter Hammarbäck

Yamahas Vmax är en av de hojar som inte längre får säljas eftersom den inte klarar Euro 4-kraven. Här en Vmax av första generationen med en V4-motor på 1200 cc och 145 hästar/160 Nm. Det speciella med denna urstarka hoj är att den både är vridstark och snabb tack vare V-Boost som är ett speciellt spjäll som öppnar vid 6 000 varv och ger den råstarka streethojen sporthojsegenskaper på höga varv. Vmax har sett likadan ut från lanseringen 1985 till 2003 då den sista i modellserien tillverkades och det dröjde ända till 2008 innan generation två lanserades med en 1700 cc V4 på 200 hästar och ett vrid på 166,8 Nm. Foto Petter Hammarbäck

Avgaskrav som stryper allt fler

En anledning till att flera av de motorstarkare klassikerna saknades är de nya avgaskraven Euro 4 som infördes från och med 2017 års modeller. De motorcyklar som inte klarar Euro 4 får inte längre säljas. Se mer här:

Transportstyrelsen: Skärpta krav på avgasutsläpp för motorcyklar

När det gäller bilar har de miljöklassats sedan 1993 och kraven har sedan skärpts i olika omgångar. Nya bilar som registreras idag ska uppfylla Euro 5 respektive Euro 6 så det är väl inte helt otänkbart att avgaskraven kommer att skärpas ytterligare även för motorcyklar.

Vad detta innebär för motorintresserade hojåkare återstår förstås att se, men om utvecklingen håller i sig riskerar vi som kör motorcykel att bli en utrotningshotad art, vilket får bli ämnet för nästa inlägg.