Tack Regeringen, men i ärlighetens namn hade jag hellre väntat lite till och fått elmotorcykeln jämförbar med en elbil. I mina ögon är det snarast ett hån att jämställa premien för en elmotorcykel med en elmoped eller elcykel när elmotorcykeln snarare kostar som en elbil.

Det är dessutom en begränsad summa pengar som delas ut så när höstens och vinterns elcyklar fått sitt är risken stor att det inte finns så mycket kvar till elmopeder och elmotorcyklar. Men det är inget du får veta i förväg.

Så här ser reglerna ut

Från den 1 februari 2018 kan privatpersoner som har köpt en ny elcykel, elmoped eller elmotorcykel ansöka om premien hos Naturvårdsverket.

Premien är på 25 procent med ett tak på 10 000 kr, så i elmotorcyklarnas fall är det 10 000 kr som gäller. Du som köpt ett elfordon efter den 20 september kan även ansöka retroaktivt upp till 6 månader efter köpet.

Det finns dock ett antal regler och förutsättningar som ska vara uppfyllda:

  • Premien riktar sig till privatpersoner som har fyllt 18 år.
  • Premien kan användas en gång per person.
  • Premien gäller för den som köper en ny elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Vissa fordon som är avsedda för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning omfattas av premien, exempelvis eldriven rullstol och handelcykel. Även elfordon som lastelcykel och elfordon som går på tre eller fyra hjul omfattas av premien.
  • Premien omfattar inte exempelvis Segway, eldriven sparkcykel eller hoverboard.
  • Elfordonet ska kunna identifieras med ramnummer på kvittot eller en annan handling. Detta kan återförsäljaren av elfordonet hjälpa till med.
  • Elcykel ska vara CE-märkt (eller ha motsvarande märkning).
  • Elmoped eller elmotorcykel måste ha ett så kallat CoC, som är en typ av fordonsintyg.
  • Premien motsvarar 25 procent av inköpspriset inklusive moms, maxbeloppet för bidraget är 10 000 kronor.
  • Det går att ansöka om premien från och med den 1 februari 2018. För att kunna få bidraget måste man ansöka till Naturvårdsverket inom 6 månader efter köpet.
  • Bidraget gäller retroaktivt från och med den 20 september 2017. Den som sedan dess har köpt ett elfordon som omfattas av premien har 6 månader på sig att skicka in kvittot från och med den 1 februari 2018.

Redan här kan man ju undra över vilka kunskaper de som utrett frågan besitter. Hur många mopedköpare är inte under 18 år, betyder det att deras föräldrar måste stå för ägandet och försäkrandet?

Punkten om CoC-intyget är inget du som kund kan göra så mycket åt. CoC är ett tillverkarintyg, (Certificate of Conformity) som krävs för att kunna registrera ett importerat eller svensktillverkat fordon. Se mer här:

Första elhojen anländer – äntligen!

Men det är ändå bara småsaker i sammanhanget.

350 miljoner per år under perioden 2018-2020

Till saken hör även att det finns ytterligare ett tak, samt en bortre gräns. Det totala beloppet som avsätts är på 350 miljoner kronor per år under perioden 2018–2020 för premien. Därefter finns det inga garantier för att bidraget fortsätter.

Det betyder dels att du som ansöker om bidraget riskerar att hamna i en kö om de årliga pengarna inte räcker till, dels att slutet på kön kan bli utan.

Om vi räknar med att takbeloppet på 10 000 kr uppnås räcker 350 miljoner kronor till 35 000 elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar per år. Under de tre åren handlar det om drygt 100 000 möjliga eldrivna cyklar, mopeder och motorcyklar.

Pengarna kommer bara att räcka till elcyklar

Ser vi till försäljningen av motorcyklar, mopeder och mopedbilar under perioden januari till november 2017 – 10 986, 12 779 och 1 582, eller totalt 25 347 enligt McRF, är det ju osannolikt att dess eldrivna versioner skulle kunna äta upp hela kakan. Men lägger man till elcyklarna så blir situationen en helt annan.

Totalt såldes det 67 500 elcyklar under perioden september 2016 till augusti 2017, det vill säga innan premien infördes, enligt statistik från cykelbranschen. Normalt sett säljs det cirka 550 000 vanliga cyklar under ett år så elcyklarna står nu för 12 procent och väntas öka ytterligare.

Om trenden fortsätter hinner det sannolikt säljas 35 000 elcyklar till innan 2018 års motorcykelsäsong hinner dra igång, och då är risken stor att årets tilldelade medel redan är slut.

Moroten på 25 procent av inköpspriset är ju ganska saftig för elcykelköparen medan den som ska köpa en elmopedbil eller elmotorcykel i 200 000 kronorsklassen knappast hoppar jämfota för ett bidrag på 5 procent.

Småslantar i sammanhanget? Foto: Riksbanken.

Småslantar i sammanhanget? Foto: Riksbanken.

Kanske nästa år?

Kanske kan du som köper en elmotorcykel 2018 ha chans på 2019 eller 2020 års avsatta medel, men det beror också på hur lång kön blir.

Risken finns ju att elcykelkön växer snabbt och äter upp 2019 och 2020 års medel också. Och därefter är ju bidraget slut, åtminstone i sin nuvarande utformning.

I det perspektivet är det kanske lika bra att den blygsamma miljöpremien ändå är försumbar för elmotorcyklar.

Läs mer om saken:

Regeringen: Elfordonspremie klar

Naturvårdsverket: Du kan få bidrag när du byter till elcykel

McRF – Moped och Motorcykelbranchens riksförbunds registreringsstatistik