Med ÅF-skapet i hamn och den första elmotorcykeln förskottsbetald och på väg genom Europa var det hög tid att ta tag i marknadsföringen. Det stundade dessutom ett öppet hus i mc-butiken så timingen var perfekt för att premiärvisa den nya Zeron.

Foto: Zero Motorcycles

Förutom tröjor med Zero-logga och en rollup skulle det även annonseras. Så vilket budskap skulle jag förmedla? Vilken eller vilka var elmotorcykelns Unique Selling Point?

Mina egna erfarenheter så här långt sträckte sig till det jag upplevt på MC-mässan i Stockholm och sett på Youtube-film. En i mitt tycke mycket bra sådan film som både förklarar, ger bra bakgrund och pekar på för och nackdelar är Gizmags Road Test Review av Zero SR med Loz Blain:

Loz Blain är från Australien (därav vänstertrafiken) och har gjort en mängd informativa och roliga mc-tester i videoformat. Kolla på Gizmags Youtube-kanal och se mer om Loz Blain på New Atlas.

Kraftfull, tyst och ekonomisk

Mitt egna ställningstagande att det måste vara en hoj med prestanda som överträffar vanliga hojar, var förstås ett viktigt argument. För detta hittade jag en bra bild hos den amerikanska tillverkaren där en polis bränner däck med en polisutrustad Zero DSR. Bilden är autentisk och Zero levererar verkligen elmotorcyklar till den amerikanska polisen och militären. Zero kan även sälja dessa specialversioner av Zero DSR till svensk polis.

Nästa argument borde kanske vara miljön, men på något sätt är det ganska självklart för de flesta och jag såg därför ekonomi som ett starkare argument. När jag diskuterade detta med en annonskonsult ansåg denne att ljudet, eller snarare ljudlösheten, var ett viktigt argument så jag böjde mig för detta och det blev till slut denna annons:

Baksidesannons i Allt om MC nr 4, 2017.

Baksidesannons i Allt om MC nr 4, 2017.